Sint Jan van Shanghai en San Francisco, heilige van de Russische diaspora (1896 - 1966)

Biografie

Aartsbisschop John werd geboren op 4 juni 1896 in Adamovka, in de provincie Kharkov, op het landgoed van de Maksimovichi, en werd Michael genoemd in de heilige doop.

Na het Poltava Cadet Corps droomde Mikhail Maksimovich ervan een spirituele opleiding te volgen, maar op aandringen van zijn ouders ging hij naar de Kharkov Universiteit aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid, waar hij in 1918 afstudeerde. was een eiland van Holy Rus'. De heersende bisschop was aartsbisschop Anthony Khrapovitsky, die "voor altijd de leider van zijn geestelijk leven werd".

Ioann1In 1924 werd hij tot lezer gewijd door metropoliet Anthony, in 1925 studeerde hij af aan de Faculteit Godgeleerdheid, in 1926 werd hij een monnik met de naam John, ter ere van St. John van Tobolsk, zijn verre voorvader. Nadat hij de tonsuur had genomen, begon pater John een strikt ascetisch leven te leiden, sliep niet op het bed, rustte in een fauteuil of op een stoel.

Van 1927 tot 1934 gaf Hieromonk John les aan het seminarie van St. Apostel Johannes de Theoloog in Bitola. Het bisdom Ohrid werd geregeerd door bisschop Nikolai Velimirovic, Servisch Chrysostomus. Hij waardeerde en hield enorm van de jonge monnik en zei: "Als je een levende heilige wilt zien, drink dan in Bitol voor pater John." Deze asceet verbaasde iedereen met zijn daden, bad constant, diende dagelijks de Goddelijke Liturgie en at één keer per dag 's avonds laat.

Ioann2

Op 9 juni 1934 vond de rite van de naamgeving plaats en op 10 juni de wijding tot bisschop met een aanstelling in Shanghai. Vladyka John creëerde een opvangcentrum in Shanghai, vernoemd naar St. Tichon Zadonsky, waar duizenden dakloze kinderen werden verzameld.

In 1946 werd bisschop John verheven tot de rang van aartsbisschop.

In 1949, met de komst van de communistische macht, nam aartsbisschop John zijn kudde mee naar de Filippijnen, naar het eiland Tubabao.

In 1950 benoemde de Raad van Bisschoppen Vladyka John om het West-Europese bisdom te besturen. Vladyka arriveerde in 1951 in Parijs en droeg de titel van Parijse en West-Europese. In 1952 werd Vladyka de rector van de Gedächtniskirche en nam de titel van Brussel en West-Europa aan. Twaalf jaar lang was aartsbisschop John de rector van de tempel.

Vladyka besteedde speciale aandacht aan het leven van de oude orthodoxe heiligen van West-Europa. De Raad van Bisschoppen keurde het voorstel van Vladyka goed om deze heiligen te vereren, en Vladyka John vaardigde op 23 april 1953 een decreet uit over de verering van de oude heiligen van het Westen.

Na de verheerlijking van St. Denemarken en Zweden Anstaria, riep Vladyka op om de heiligen van God te herdenken, die de beschermheren zijn van het land of de plaats waar de diensten plaatsvinden. In Parijs worden de Hieromartyr Dionysius en de monnik Genovef, de monnik Clotuald herdacht; in Lyon, de hieromartelaar Irenaeus; in Marseille, de martelaar Victor en de monnik Cassianus; en in Tours, Sint Maarten. In Ierland - St. Patrick, in Italië - de martelaar Justus, St. Ambrosius van Milaan, in Zwitserland - St. Roman, St. Felix. Alle reizen van Vladyka veranderden in bedevaarten en hij ging de relikwieën van lokale oude orthodoxe heiligen vereren. Alle westerse landen hebben nu iconen van lokale heiligen.

In België organiseert het klooster in Vlaanderen "Heilige Moeder Gods Vreugde van Allen die verdriet hebben" jaarlijks een bedevaart naar oude orthodoxe heiligen.

Met de zegen van Vladyka werd biografiemateriaal van St. Herman van Alaska en de Aleut Martyr Peter verzameld. De verheerlijking vond plaats in 1970, na de dood van Vladyka John.

In 1962 benoemt de synode aartsbisschop John van San Francisco en Vladyka blijft het West-Europese bisdom besturen. Er deden zich grote problemen voor met de bouw van de tempel in San Francisco, en Vladyka bevond zich in de beklaagdenbank. In 1963 sprak de rechtbank Vladyka vrij en de kathedraal van de Allerheiligste Theotokos Joy of All Who Sorrow werd voltooid in 1964. In februari 1964 kwam aartsbisschop John naar Europa om afscheid te nemen van zijn kudde. Op 19 juni 1966 diende Vladyka John de Goddelijke Liturgie in Seattle. In mei zei Vladyka: "Ik zal niet sterven in San Francisco, maar in Seattle." Na de liturgie bad Vladyka drie uur lang bij het altaar, ging naar zijn kamer en stierf pijnloos voor het Koersk-Root-icoon van de Moeder Gods. Op de dag van de begrafenis op 7 juli zei metropoliet Filaret dat Vladyka John 'een wonder van ascetische standvastigheid was. » Na de begrafenis werd de kist geplaatst in het graf van de nieuwe Kathedraal van de Allerheiligste Theotokos van Vreugde van All Who Sorrow.

Getuigenissen van de biddende hulp van St. John zijn gedrukt.* In juli 1994 vond de verheerlijking van aartsbisschop John van Shanghai en San Francisco plaats. De geestelijke kinderen van Vladyka kwamen van over de hele wereld voor deze grote triomf van de orthodoxie. De onderste tempel van de kathedraal, een voormalig graf, is genoemd ter ere van de ontdekking van de relikwieën van St. John van Shanghai en San Francisco wonderdoener. *St. John of Shanghai en San Francisco Publishing House of the Sretensky Monastery 2008 Samengesteld door aartspriester Peter Perekrestov "Vladyka John the Prelate of the Russian Abroad" Biograaf Bernard LE CARO Genève Zwitserland, vertaling van het Frans naar het Russisch "Saint Jean de Changhai" Bernard Le Caro Editie L 'Age d'Homme 2006